Leermethodiek

Efficiënter Werken Programma richt zich op opleidingen, trainingen en workshops. Voor mensen die opzoek zijn naar een nieuwe uitdaging en zich willen verdiepen in een bepaald vakgebied, maar ook voor de mensen die door willen groeien in hun huidige functie. Efficiënter Werken Programma stelt zijn cursisten centraal tijdens het studietraject en zorgt ervoor dat cursisten zichzelf optimaal kunnen ontwikkelen. Dat doen wij met persoonlijke aandacht en onze unieke leermethode.

Unieke leermethode Van Soest-Koedam

Wij geloven dat het 5-L principe een belangrijk onderdeel is van het studietraject. Hierbij staan de leerdoelen, de leeromgeving, de leermethodiek, de leerondersteuning en het leereffect centraal. Middels het 5-L principe bieden wij onze cursisten een unieke vorm van persoonlijke studiebegeleiding.

Het innovatieve 5-L principe

1. Leereffect

Omdat aan de start van de opleiding, training of workshop duidelijke leerdoelen worden geformuleerd, kan na afloop middels het inleveren van het Verbeterplan Praktijk-Case of het examen, de resultaten worden bekeken. Indien het verbeterplan Praktijk-Case evenals de examens succesvol zijn afgerond is het beoogde resultaat behaald. De deelnemer zal samen met de docent en de studiebegeleider bepalen of de persoonlijke leerdoelen behaald zijn. Het is namelijk belangrijk om naderhand kritisch en met een analytische blik naar de omgeving én jezelf te kijken.

2. Leerondersteuning

Alle cursisten worden volledig ondersteund tijdens hun studie. Dat komt doordat iedere deelnemer een persoonlijke studiebegeleider toegewezen krijgt. Zo kan de cursist per module voldoende vragen stellen over zowel de studie als het schrijven van het Verbeterplan Praktijk-Case. Het is natuurlijk ook mogelijk wanneer de klassikale lessen plaatsvinden, om aanspraak te doen op elkaars expertise. Van zowel de ervaren praktijkdocenten als de medecursisten. Door de cursisten deze ondersteuning te bieden, wordt de slagingskans verhoogd en levert dat een positieve bijdrage aan het leerresultaat.

3. Leermethodiek

Door verschillende leermethodieken te combineren geloven wij dat het optimale resultaat behaald kan worden. Dit doen wij door ervaren docenten in te zetten. Onze docenten hebben stuk voor stuk aantoonbare praktijkervaring waardoor de vertaling van de theorie naar de praktijk uitstekend tot zijn recht komt.

Naast het inzetten van docenten met ervaring uit de praktijk, wordt het meest actuele studiemateriaal gebruikt zodat de cursist altijd de nieuwste boeken en het recentste lesmateriaal ontvangt. Tijdens de lessen wordt de focus gelegd op: praktijkopdrachten, discussies en simulaties. Door deze methodes van formeel leren, actief leren en ervaringsleren te combineren, komt de cursist met diverse methodes in aanraking waardoor er uitgebreid geoefend kan worden met de theorie. Ter afsluiting van iedere module schrijft de cursist een Verbeterplan Praktijk-Case.

Verbeterplan Praktijk-Case

Iedere gevolgde module wordt afgerond met een Verbeterplan Praktijk-Case. Met het schrijven van een Verbeterplan Praktijk-Case toont de cursist aan dat hij/zij de theorie onder de knie heeft en toe kan passen voor de dagelijkse praktijk. Het Verbeterplan wordt in de meeste gevallen voor de werkgever geschreven. Aan de hand van het geschreven Verbeterplan kan de organisatie, waar de cursist werkzaam is, de aanbevelingen opnemen in de bedrijfsvoering.

Enkele opleidingen worden afgesloten met een mondeling of schriftelijk examen. Tijdens deze examens worden de deelnemers getoetst op het resultaat.

4. Leeromgeving

Het persoonlijke leerproces staat centraal tijdens de opleiding, training of workshop. Daarom is het leren niet gebonden aan een specifieke plaats of tijd. Want je kunt overal leren; ‘een schoolse omgeving, werkomgeving of private omgeving. Alleen door het actief verwerken van informatie ontstaat een leerproces. Krachtige leeromgevingen zijn weliswaar niet plaats of tijdgebonden, maar er moet wel sprake zijn van een evenwicht tussen het formeel leren, actieleren en het ervaringsleren (Elen, 1993) ‘. Bij Efficiënter Werken Programma ervaar je de optimale balans tussen deze factoren.

5. Leerdoel

Bij iedere opleiding, training en workshop zijn er leerdoelen vastgesteld. Deze leerdoelen vormen de basis voor het kiezen van een juiste opleiding, training en workshop en staan centraal tijdens de lessen. Leerdoelen geven richting aan het leren, zo weet de cursist van tevoren wat hij/zij kan verwachten en wat de einddoelstellingen zijn om het gewenste resultaat te bereiken.

afdeling advies en voorlichting

Wil je persoonlijk advies?

We snappen goed dat het lastig is een keuze te maken uit de vele mogelijkheden qua opleiding en lesvorm.

Onze afdeling Advies & Voorlichting helpt je graag een goede keuze te maken. We kunnen met de antwoorden op een paar korte vragen een passend advies geven.

Neem gerust contact met ons op, het verplicht je tot niets!

Wij verzorgen opleidingen, trainingen en workshops voor onder andere

Op Efficiënter Werken Programma gebruiken wij analytische cookies om de website te verbeteren en te analyseren. Deze cookies maken géén inbreuk op jouw privacy. Door op Accepteren te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van analytische cookies. Je kunt details over wat wel en niet aan informatie via onze website wordt verwerkt altijd nalezen via onze Privacyverklaring.
Scroll naar boven